Wanneer we een vacature hebben gevonden die bij jou past, dan word je uitgenodigd om bij het bedrijf op gesprek te komen. Dat kan best spannend zijn! Want je wilt natuurlijk een goede indruk maken tijdens je sollicitatiegesprek.
Wij zetten een aantal do’s en don’ts voor je sollicitatie op een rijtje. Zo weet jij wat je moet doen (en wat je beter niet kunt doen) tijdens je sollicitatiegesprek.
Do’s: wat moet je wel doen bij je sollicitatiegesprek?
- Lach! Iedereen ziet het liefst een vriendelijk, vrolijk gezicht. Zo straal je ook enthousiasme uit voor de baan.
- Zet je telefoon uit. Echt uit. Ook niet op trilstand laten staan. Het leidt af als je telefoon afgaat tijdens het gesprek én is onbeleefd.
- Wees beleefd: zorg dat je je netjes gedraagt. Stel jezelf netjes voor, zeg u, alstublieft en dankuwel en ga niet als eerste zitten (tenzij je gesprekspartner je daartoe uitnodigt).
- Wees niet alleen vriendelijk en beleefd tijdens het gesprek, maar ook tegen andere personen die je tegenkomt in het bedrijf, zoals de receptioniste.
- Maak een compliment: dit is een goede manier om het ijs te breken en sympathiek over te komen. Hou het wel een beetje neutraal. Liever een compliment over de inrichting van het kantoor, dan over het uiterlijk van degene met wie je het sollicitatiegesprek voert.
- Draag geschikte kleding. Wat geschikt is, is afhankelijk van het bedrijf en de functie waarop je solliciteert. Als je dat niet goed weet, kun je aan je contactpersoon bij Warx vragen wat binnen het bedrijf de dresscode is. Voor welke kleding je ook kiest: zorg in ieder geval dat je kleding netjes, schoon en kreukvrij is.
- Maak oogcontact. Kijk de ander aan als je met hem of haar praat. Als je het sollicitatiegesprek met meerdere personen voert, wissel dan af tot wie je je richt.
- Let op je lichaamshouding. Zit rechtop. Probeer een ontspannen en open houding te hebben (dus niet defensief met je armen over elkaar).
- Je bent uitgenodigd om te komen solliciteren, omdat ze iets in je zien. Het geeft niet als je een antwoord niet (meteen) weet. Probeer rustig te blijven. Haal adem. Zeg het gewoon als je iets echt niet weet. Of als je even moet nadenken. Dat is alleen maar goed en geeft aan dat je het serieus neemt. Soms kun je ergens ook later op terugkomen.
Don’ts: wat kun je beter niet doen bij een sollicatiegesprek?
- Te laat komen! Dat klinkt logisch. Maar we noemen het toch maar even, omdat het heel belangrijk is. Je kunt het bedrijf niet op jou laten wachten. Als het toch gebeurt dat je te laat bent: laat het dan weten dat je onderweg bent. Bied je excuses aan als je er bent en bedank ze voor het wachten. En geef nooit een ander de schuld van jouw laatkomen.
- Kauwgom kauwen. We snappen dat je een frisse adem wilt tijdens het gesprek. Maar die kauwgom moet echt uit je mond zijn voor je het bedrijf binnen gaat. Je komt behoorlijk ongeïnteresseerd over als je kauwgom zit te kauwen tijdens het gesprek.
- Negatief zijn: ga niet klagen over wat er allemaal mankeert aan je vorige baan. Kraak je vorige werkgever en collega’s niet af. Benoem vooral wat goed ging of wat je graag (anders) zou willen. Hou het positief!
- In de rede vallen. Laat je gesprekspartner zijn of haar verhaal afmaken en onderbreek de ander niet.
- Op je telefoon kijken. Echt not done tijdens een sollicitatiegesprek!
- Natuurlijk wil je graag weten wat je gaat verdienen. Maar begin niet in je eerste sollicatiegesprek meteen, uit jezelf, over je salaris, vakantiedagen, of auto van de zaak. Wacht tot de ander erover begint en stel dan je vragen. Komt het niet ter sprake? Vraag het dan aan je contactpersoon van Warx. Of wacht gewoon op het vervolggesprek, dan komt het zeker aan de orde.
En tot slot, misschien wel de belangrijkste tip: wees jezelf! Je hoeft je niet anders, of beter voor te doen. Je wilt graag een baan die bij joù past en je wilt dat ze je aannemen zoals je bent.
Vind je het heel ingewikkeld of spannend om een sollicitatiegesprek te voeren? Laat het dan weten! Wij helpen je graag om je gesprek voor te bereiden, zodat jij de beste versie van jezelf kunt zijn tijdens je sollicitatiegesprek.